Velg by:  Oslo  |  Bergen  |  Stavanger  |  Trondheim  |  Sandnes  |  Haugesund  |  Kristiansand  |  Tromsø  |  Tønsberg  |  Sandefjord  |  Bodø  |  Bærum  |  Drammen  |  Fredrikstad  |  Alle

Slik skriver du en restaurant-omtale på Oregano.no

Både vi og alle våre lesere setter stor pris på at du ønsker å skrive omtale/anmeldelse fra ditt eller dine restaurantbesøk og publisere dem her på Oregano.no. Vi setter større krav til en omtale enn en vanlig kommentar og vi har derfor samlet en del punkter du bør ha i bakhodet når du skriver din omtale. Husk alltid at omtalen vil bli lest av veldig mange personer!

Besøke restauranten
Første skritt er selvsagt at man har besøkt restauranten. Vi tillater ikke at man skriver en omtale basert på andres erfaringer. Du må også ha besøkt omtalen relativt nylig, så dersom du besøkte den aktuelle restauranten for fire år siden vil vi dessverre ikke godkjenne omtalen. Husk også at alle omtaler skal inneholde minimum 200 ord, gjerne mer.

Under restaurantbesøket
Det er ikke bare-bare å skrive en seriøs restaurant-omtale, spesielt ettersom man fort glemmer en del viktige detaljer når man kanskje flere dager etter besøket skal sette seg ned og skrive omtalen. Derfor er det viktig å ha med seg en diskrè notatblokk der man noterer ned blant annet:
- prisene på all maten/drikken man fikk, og gjerne utdrag fra andre priser i menyene
- stikkord om antall gjester, ventetid på kelnere, maten, etc.
- stikkord om atmosfæren og kvaliteten på maten
- navnet på kjøkkensjefen og andre aktuelle personer som kan fremheves i omtalen

En god omtale inneholder ikke bare informasjon om mat og servicenivå. Fremtidige gjester vil gjerne også vite hvordan fremkommeligheten/parkeringsmulighetene til restauranten er, om toalettene er rene, om det er trådløst internett i restauranten, om de andre gjestene ser ut til å virke fornøyde, osv.

Etter restaurantbesøket
Når du er klar til å skrive omtalen her på Oregano.no velger du aktuell restaurant og klikker på Omtaler. Alle omtaler publisert hos oss krever at du er registrert bruker, men registreringen tar bare noen få sekunder.

Tenk nøye gjennom hvilken rangering restauranten skal få basert på ditt restaurantbesøk. Husk at 6 stjerner er ekstremt bra og kun skal gis i de tilfeller der absolutt alt er perfekt. Treningkast 1 gis i ekstremt negative tilfeller, for eksempel om du får servert fordervet kjøtt, etc. Den totale rangeringen skal normalt være en gjennomsnittlig sum av rangeringen av mat, service, atmosfære, drikke og valuta for pengene - men kan avvike dersom du av en eller annen grunn har tatt med flere elementer du mener var viktig for den totale opplevelsen.

Selv om alle omtaler alltid vil være veldig subjektive er det viktig å prøve å skrive så seriøst og "profesjonelt" som mulig. Setninger som "kelneren var en dust" eller "maten smakte hestefòr" gjør omtalen useriøst og gjør at den mest sannsynlig ikke vil bli godkjent. Skriv heller ikke omtalen i affekt, dvs som en direkte irritasjon over en enkelt detalj ved restauranten.

Prøv også å skrive omtalen på en underholdende måte slik at leseren faktisk vil lese alt. Dersom leseren bare gidder å lese de første fem setningene kan det være at de får et helt feil bilde av restauranten. Pass også på at det ikke er for mange skrivefeil. Vi går gjennom alle omtaler og retter grove skrivefeil. Jo mer korrekt den er skrevet jo raskere blir den publisert.

Få med også positive detaljer ved restauranten
En restaurant-omtale blir ofte veldig full av negative detaljer til restauranten og selv om det er viktig å bemerke ting som kan forbedres så er det også viktig å fremheve de positive sidene ved restauranten. Dersom kelneren har gjort alt han kunne for å gjøre oppholdet bra selv om maten var midt-på-treet bør det fremheves at han ihvertfall gjorde sitt beste. Det samme gjelder andre veien dersom maten var fantastisk men servicen ute i restauranten var dårlig.

Mer informasjon
Dersom du lurer på noe i forbindelse med det å skrive omtaler på Oregano.no kan du kontakte oss ved å bruke Kontaktskjemaet som du finner nederst på sidene våre.

Vi setter stor pris på alle restaurant-omtaler og hjelper deg gjerne med å publisere din omtale. Kontakt oss på post@oregano.no dersom du behøver assistanse.